因藤壽 個展「Lifework / Matière」

会期:2015年4月18日(土)~5月17日(日)
休廊:月曜、火曜、水曜
ただし、会期中の祝日(4月29日、5月4日~5月6日)は通常営業
時間:12:00~19:00
オープニングパーティ:2015年4月18日(土) 17:00~19:00
会場:Fm 東京都渋谷区恵比寿南1-14-12 ルソレイユ3 303
Tel070-6969-1412
協力:gallery a-cube、東京画廊+BTAP

Fmは因藤壽(いんどうひさし)個展「Lifework / Matière」を開催致します。
Fmは昨年9月のオープニング展以来、新進気鋭作家と、既に一定の評価を得ているものの、現在において改めて重要な価値を帯びる作家の展覧会を交互に開催してきました。今回は独学で絵画を学び、独自のモノクローム絵画を制作した因藤壽(1925-2009)の60年代に制作された作品を展示します。
また、本展覧会は、現在Fmが入居する建物の建て壊しに伴う移転前の最後の展覧会となります。

因藤壽は1925年に北海道に生まれ、工業高校電気科を卒業した後に北海道大学の超短波研究所に勤務し、終戦を迎えて復員した後に独学で絵画の制作を始め、画家としての道を歩み始めます。
中学校の教員として働く傍ら作品を精力的に制作を続けた因藤は、多くの展覧会に出品を続けました。二科展に入選後は、吉原治良や山口長男が発起人となり、斉藤義重、桂ゆきらが所属した前衛絵画を研究する二科九室会に所属しました。また、無審査で作品を出品することができ、後の前衛美術の動向に大きな影響を与えた読売アンデパンダン展にも出品を続け、アンフォルメル運動を推進するミッシェル・タピエに高い評価を受けました。
作家として独立した後も国内外で多くの展覧会に参加し、2009年に死去するまで、独自の絵画制作を追求し続けました。

学生時代と超音波研究所にて勤務していた時代とを通じて科学に携わり続けてきた因藤ですが、自身の作品について、「人間を、世界を、その存在を見つめるものでなければならず(後略)」と初個展のパンフレットに記しているように、自らが追う人間の存在や世界の奥行きについての認識を深め、表現するために絵画の制作を始めました。

因藤の作風は制作を続けるとともに変化していきますが、大きく分けて三つに区分することができます。1940年代後半より、戦後の復興と共に訪れた急激な社会変化に置かれた人間の姿を強い色彩とシュールレアリズム風な構成を用いて描いた「ネオレアリスム」の時代、1956年より始まる、自分自身と人間の存在についての深い考察に基づいて制作されるミニマルペインティングの時代、1970年代に入って始まる、人間の精神世界と情念との考察をさらに深く掘り進めて制作され、祈りにも似たシリーズ作品を制作する、内面的モノクロームの時代です。いずれの時代にも一貫しているのは、人間の内面、ひいては人間そのものに関しての考察です。戦中から戦後、高度経済成長の時代を経て、絶えることのない経済成長と社会発展の滞りとそれらに対しての疑問が露呈する現代を通して、因藤は時代が進化しても変化をしない人間の本質的な部分を見つめ続け、表現してきたと言えます。

今回の展示では、1960年代に制作された因藤のミニマルペインティングの時代に焦点をあて、キャンバスの作品とドローイングの作品を展示します。
絵具を幾層にも塗り重ねることで密度を増した深いモノクロームの色彩と、筆やローラーを用いて数年に渡って塗り重ねられたことで表面に残る微小でありながら力強い”痕跡”に、制作する行為そのものが生を検証することであった因藤の姿を感じることができます。

作家紹介

因藤 寿 / Hisashi INDO(1925-2009)
北海道稚内市生まれ。
苫小牧工業学校を卒業後、北海道大学超短波研究所に勤務する傍ら1947年頃より独学で作品の制作を始める。鮮やかな色彩を使った「ネオリアリズム」の時代から、1956年以降はモノクロームによる表現を展開する。二科展九室会に所属し、二科展への出品や読売アンデパンダン展など数多くの展覧会に出品。ミッシェル・タピエに高い評価を受ける。
1963年埼玉県大宮に移った後は個展を中心に精力的に制作発表を行なう。
2002年北海道立旭川美術館で回顧展「因藤壽展」が開催された。

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因藤壽 個展「Lifework / Matière」@Fm http://galleryfm.com/lifework-matiere/

Lifework / Matière: Hisashi INDO – a Solo Exhibition

Dates: 4/18/2015 Sat – 5/17/2015 Sun
Closed on Mon, Tue and Wed
Note: Open on holidays, 4/29 & 5/4 – 5/6
Hours:12:00~19:00
Opening reception:4/18/2015 Sat 17:00~19:00
Venue:Fm Ebisu-minami 1-14-12 Le Soleil3 Suite 303, Shibuya-ku, Tokyo
Tel:+81-70-6969-1412
Cooperation:gallery a-cube, Tokyo Gallery+BTAP

Since opening in September 2014, Fm has alternated exhibitions that showcase up-and-coming artists with those of established artists who continue to deliver new value through their work. Lifework/Matière is a solo exhibition of the works of Indo Hisashi (1925-2009), a self-taught painter who created unique monochrome works. Lifework/Matière will be the last exhibition at Fm’s current premises before our relocation to new premises due to the demolition of our existing building.

Born in 1925 in Hokkaido, Indo Hisashi graduated from the electrical faculty of a technical high school before working at Hokkaido University’s Ultrashort Wave Research Institute. Upon his return to civilian life after the war Indo taught himself to paint. After his works were selected for an exhibition of the Nika Association of Artists, Indo joined the Kyushitsu-Kai, a group (within Nika) set up by Jiro Yoshihara and Takeo Yamaguchi whose members included Yoshishige Saito and Yuki Katsura. Several of Indo’s works were also shown at the Yomiuri Independent exhibition, which allowed works to be exhibited unexamined and would have a significant influence on the avant-garde movement in years to come, as well as being highly praised by Michel Tapié, a proponent of art informel.

After becoming independent, Indo continued to participate in many exhibitions both within in Japan and overseas, and went on to produce many unique paintings until his death in 2009.

While Indo had a long involvement with science during his time at the ultrashortwave institute, over the course of his artistic career he furthered his understanding of the human existence and the depth of the universe, which were his passion, as we can know his attitude from the following comment by Indo appearing in the pamphlet for his first solo exhibition:
“We must contemplate our human existence and this world …”

Indo’s style evolved over the course of his career, which can be split into three main periods: his neorealist period which began in the second half of the 1940s during which he depicted with strong colours and surrealist compositions people in the midst of the rapid social change that took place as Japan rebuilt after the war; his minimal painting period which began in 1956 and featured works based on Indo’s profound observations of himself and the human existence; and Indo’s inward-looking monochrome period, which began in the 1970s and involved an even deeper analysis of his observations of the world of the human psyche and pathos, in which he produced works not unlike prayers.

One constant element of all Indo’s works is the artist’s observations regarding what lies inside of people and the very essence of human existence. Throughout his career, which spanned from the war to the post-war period and the subsequent era of rapid economic growth, and dealt with incessant economic growth and the social development, and the modern age in which this process is being questioned, Indo remained focused on depicting the quintessential part of the human spirit that stays constant despite changing times.

This latest exhibition, featuring Indo’s canvases and drawings, focuses on the artist’s minimal painting period of the 1960s. In the intense, deep monochromatic hues achieved by depositing layer upon layer of paint and the delicate yet powerful marks made by not only brushes but also rollers and painting knives, the viewer is able to feel the influence of Indo, for whom the very act of creating was a study of what it means to be alive.

Artist Introduction

Hisashi INDO(1925-2009)
Indo Hisashi was born in Hokkaido and after graduating Tomakomai Technical High School he began working at the Hokkaido University Ultrashort Wave Research Institute. It was around 1947 that, while still working, he also began teaching himself how to paint. Indo’s creative career began with his Neorealist phase, characterized by bright colours, after which the artist switched to monochromatic expression in 1956, subsequently joining the Kyushitsu-Kai within the Nika Association of Artists, exhibiting many works in Nika exhibitions and the Yomiuri Independent exhibition, among others, and being highly praised by Michel Tapié. After moving to Omiya, Saitama, in 1963, Indo continued to actively exhibit works, mostly in solo exhibitions. A retrospective exhibition of Indo’s work, the “Indo Retrospective” was exhibited in the Asahikawa Museum of Art in 2002.